aktualności

Bagaż podręczny jako element usługi przewozu – praktyki linii lotniczych pod lupą UOKiK

W ostatnim czasie coraz więcej wątpliwości budzi sposób egzekwowania zasad dotyczących przewozu bagażu podręcznego przez niektórych przewoźników lotniczych. Szczególne kontrowersje wzbudzają praktyki stosowane przez popularne w Europie tanie linie lotnicze, które stały się przedmiotem postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
24.06.2025

|

Szymon Pawlak
Bagaż podręczny jako element usługi przewozu – praktyki linii lotniczych pod lupą UOKiK

W ostatnim czasie coraz więcej wątpliwości budzi sposób egzekwowania zasad dotyczących przewozu bagażu podręcznego przez niektórych przewoźników lotniczych. Szczególne kontrowersje wzbudzają praktyki stosowane przez popularne w Europie tanie linie lotnicze, które stały się przedmiotem postępowania wyjaśniającego prowadzonego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Praktyki przewoźników a prawa konsumentów

Zgodnie z doniesieniami konsumentów, głównym zarzutem wobec przewoźników jest arbitralny sposób weryfikowania rozmiarów bagażu podręcznego przy bramkach wejściowych. Klienci skarżą się na stosowanie przez personel linii nieprecyzyjnych narzędzi pomiarowych – tzw. sizerów – które nie odpowiadają rzeczywistym wymiarom dopuszczalnego bagażu podręcznego wskazanym w regulaminach przewoźników. W efekcie dochodzi do sytuacji, w których bagaż, który wcześniej nie budził zastrzeżeń, obecnie kwalifikowany jest jako przekraczający dopuszczalne limity, co skutkuje obowiązkiem uiszczenia dodatkowej opłaty – nierzadko wynoszącej kilkaset złotych.

Warto zwrócić uwagę, że brak zgody na zapłatę wskazanej kwoty skutkuje odmową wejścia pasażera na pokład, co rodzi pytania o zgodność takich działań z obowiązującymi przepisami prawa konsumenckiego.

Standardy unijne i orzecznictwo TSUE

Zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, bagaż podręczny, który spełnia rozsądne wymogi w zakresie wagi i rozmiarów oraz nie stanowi zagrożenia dla bezpieczeństwa lotu, powinien być traktowany jako integralna część usługi przewozu i nie może być przedmiotem dodatkowych opłat.

To stanowisko zostało również podzielone przez Prezesa UOKiK, który wskazuje, że przewoźnicy mają obowiązek informowania konsumentów w sposób jasny, przejrzysty i niedwuznaczny o warunkach przewozu, w tym również o wymiarach dopuszczalnego bagażu podręcznego oraz ewentualnych opłatach dodatkowych.

Zakres postępowania wyjaśniającego UOKiK

W ramach wszczętego postępowania UOKiK analizuje m.in.:

  • zapisy umowne stosowane przez przewoźników w regulaminach przewozu,
  • sposób informowania klientów o zasadach dotyczących bagażu przy zakupie biletu,
  • procedury pomiaru bagażu na lotnisku,
  • warunki naliczania opłat dodatkowych,
  • skutki odmowy ich uiszczenia przez konsumenta,
  • tryb rozpatrywania reklamacji składanych przez podróżnych.

Celem tych działań jest ustalenie, czy stosowane praktyki mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów w rozumieniu art. 24 ust. 2 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a także czy nie dochodzi do stosowania niedozwolonych postanowień umownych w świetle art. 385¹ Kodeksu cywilnego.

Możliwe konsekwencje prawne i uprawnienia konsumentów

W przypadku potwierdzenia przez Prezesa UOKiK nieprawidłowości, możliwe jest wszczęcie postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów lub w sprawie uznania konkretnych postanowień wzorców umów za klauzule abuzywne. W konsekwencji może dojść do wydania decyzji zakazującej stosowania takich praktyk oraz nałożenia kary finansowej na przedsiębiorców. Decyzja UOKiK ułatwi również konsumentom drogę odzyskania nienależnie pobranych opłat dodatkowych.

Wszystkie posty

Rośnie presja na firmy działające w globalnych łańcuchach dostaw w związku z koniecznością przeciwdziałania wylesianiu i degradacji lasów. W centrum tego …

Konfederacja Lewiatan apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o zmianę projektu rozporządzenia dotyczącego wysokości opłat za wydanie zezwoleń na …

Opis przedmiotu zamówienia jest jednym z kluczowych i najistotniejszych elementów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Dobrze przygotowany opis przedmiotu zamówienia jest …