Błąd w obliczeniu ceny lub kosztu stanowi jedną z przyczyn odrzucenia oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 10 ustawy …
aktualności
Cyfryzacja rejestru fundacji rodzinnych – krok naprzód, ale nie przełom
|

Ministerstwo Sprawiedliwości skierowało do konsultacji projekt rozporządzenia, który ma usprawnić dostęp do Rejestru Fundacji Rodzinnych (RFR). Po raz pierwszy przewidziano możliwość przeglądania treści rejestru oraz korzystania z wyszukiwarki online. Choć to istotny krok w kierunku cyfryzacji, planowane zmiany nie spełniają kluczowego postulatu przedsiębiorców i pełnomocników, tj. wprowadzenia systemu umożliwiającego samodzielne pobieranie urzędowych odpisów przez internet.
Rejestr prowadzony analogowo – rosnące problemy praktyczne
Zgodnie z ustawą z 2023 r. RFR jest prowadzony wyłącznie przez Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim. Koncentracja kompetencji w jednym sądzie, przy jednoczesnym braku narzędzi elektronicznych, szybko doprowadziła do przeciążenia systemu.
Liczba spraw rośnie dynamicznie – w pierwszym, niepełnym roku obowiązywania ustawy zarejestrowano 917 spraw, natomiast już w 2024 r. było ich ponad 3300. Brak cyfryzacji sprawia, że na wydanie informacji lub odpisu oczekuje się ponad miesiąc. To poważny problem m.in. dla banków, które wymagają dokumentów z rejestru przy realizacji obowiązków AML.
Projekt rozporządzenia – jakie zmiany zaproponowano?
Opublikowany 25 listopada projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczącego rejestru fundacji rodzinnych przewiduje:
- Dostęp online do treści rejestru
Rejestr ma być prezentowany na stronie internetowej sądu w Piotrkowie za pośrednictwem Biura Obsługi Interesanta. Dostęp do danych ma być otwarty dla każdego zainteresowanego.
- Wyszukiwarkę fundacji rodzinnych
Na stronie znajdzie się narzędzie umożliwiające szybkie odszukanie fundacji według wybranych kryteriów.
- Możliwość pobrania informacji odpowiadającej treści odpisu
BOI umożliwi wygenerowanie komputerowego wydruku odpowiadającego treści odpisu – do samodzielnego pobrania.
Rozporządzenie ma wejść w życie 14 dni po ogłoszeniu.
Co pozostaje bez zmian? Brak urzędowych odpisów online
Kluczowym ograniczeniem projektowanej regulacji jest brak możliwości pobrania urzędowego dokumentu bezpośrednio z systemu.
Pobrana samodzielnie informacja nie będzie odpisem i nie będzie mieć mocy dokumentu urzędowego. Nie wiadomo także, czy banki i inne instytucje zaakceptują taki wydruk w praktyce.
Urzędowe odpisy będą dostępne w formie elektronicznej, ale wyłącznie na podstawie wniosku przesłanego do sądu. Każdy dokument będzie wymagał ręcznego opracowania przez pracownika sądu, weryfikacji i podpisu elektronicznego. W efekcie czas oczekiwania na odpis może pozostać zbliżony do obecnego.
Ocena ekspertów – krok w dobrą stronę, ale niewystarczający
Przedstawiciele doktryny i praktyki zgodnie podkreślają, że projekt stanowi wyłącznie pierwszy etap digitalizacji. Nadal brakuje rozwiązań analogicznych do funkcjonalności systemu e-KRS, który umożliwia automatyczne pobieranie dokumentów o mocy urzędowej, bez udziału pracownika sądu.
Dopóki RFR nie zostanie wyposażony w pełnoprawny system teleinformatyczny, a odpisy nie będą dostępne online w trybie „on demand”, trudno mówić o realnej cyfryzacji.
Co to oznacza dla fundatorów, pełnomocników i banków?
- czas oczekiwania na urzędowe dokumenty prawdopodobnie nie ulegnie znacznemu skróceniu,
- dostęp do danych rejestrowych będzie łatwiejszy, ale bez skutku urzędowego,
- instytucje obowiązane w zakresie AML mogą różnie traktować informacje pobierane samodzielnie,
- obciążenie Sądu Okręgowego w Piotrkowie wciąż pozostanie bardzo duże.
Wszystkie posty
Potrącenie jest przydatnym i często stosowanym w praktyce instrumentem umożliwiającym bezgotówkowe umorzenie wierzytelności kontrahenta. Nie zawsze jednak, pomimo złożenia oświadczenia o …
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku o sygn. akt: III OSK 2471/22 jednoznacznie określił na kim spoczywa odpowiedzialność za zabezpieczenie dostępu do …