Rośnie presja na firmy działające w globalnych łańcuchach dostaw w związku z koniecznością przeciwdziałania wylesianiu i degradacji lasów. W centrum tego …
aktualności
EUDR 2025: obowiązki, które dotkną importerów, eksporterów i producentów – zobacz, co musisz zrobić już teraz
|

Rośnie presja na firmy działające w globalnych łańcuchach dostaw w związku z koniecznością przeciwdziałania wylesianiu i degradacji lasów. W centrum tego procesu znajduje się rozporządzenie EUDR, a także krajowy projekt ustawy implementujący je w Polsce.
Wbrew samej nazwie rozporządzenia, dotknie ono szeroki zakres przedsiębiorców. Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie nowych regulacji.
Produkty objęte regulacją
Zgodnie z EUDR, w zakresie regulacji znajdują się towary i produkty pochodne wymienione w załączniku do rozporządzenia. Wśród nich znajdują się:
- bydło (i żywe, mięso, skóry);
- kakao i produkty kakaowe;
- kawa i produkty kawowe;
- olej palmowy i produkty pochodne;
- soja i produkty pochodne;
- kauczuk i produkty pochodne (np. opony, artykuły odzieżowe);
- drewno i produkty z drewna (np. płyty wiórowe, sklejki, meble).
Podmioty objęte regulacją
Dla właściwego stosowania przepisów kluczowa jest definicja podmiotów objętych regulacją. Są to:
- „operator” – osoba fizyczna lub prawna, która w ramach działalności handlowej wprowadza na rynek unijny po raz pierwszy jeden z ww. produktów lub je wywozi.
- „podmiot handlowy (trader)” – każda osoba w łańcuchu dostaw, inna niż operator, która w ramach działalności handlowej udostępnia (sprzedaje) jeden z ww. produktów produktów na rynku.
EUDR w praktyce dotknie więc szerokiego grona przedsiębiorców z różnych branż (m.in. meblarskiej, produkcyjnej, spożywczej).
Główne obowiązki podmiotów objętych regulacją
- należyta staranność (due diligence)
Zgodnie z EUDR, produkty, których rozporządzenia dotyczy mogą być wprowadzone do obrotu lub udostępnione na rynku wyłącznie po spełnieniu następujących warunków:
- nie powodują wylesiania (nie pochodzą z gruntów, które po 31 grudnia 2020 r. zostały przekształcone z lasu na inne użytkowanie);
- zostały wyprodukowane zgodnie z właściwymi przepisami kraju produkcji;
- przedłożono w ich sprawie oświadczenie o należytej staranności.
W związku z koniecznością spełnienia ww. warunków operatorzy (oraz w niektórych przypadkach podmioty handlowe) są zobowiązani do wdrożenia systemu należytej staranności, składającego się z trzech kroków:
- Zebrania informacji – m.in. o produkcie, kraju pochodzenia, geolokalizacji działek, dostawcach.
- Ocenie ryzyka – identyfikacja ryzyka wylesiania, degradacji, mieszania z produktami niezgodnymi, obejmująca czynniki takie jak kraj produkcji i łańcuch dostaw.
- Podjęcia działań ograniczających ryzyko – jeśli stwierdzono ryzyko, należy podjąć środki zaradcze: np. zebrać dodatkowe dokumenty, dodatkowe audyty, dodatkowa weryfikacja dostawców.
Powyższe wymaga przyjęcia odpowiednich procedur/ wytycznych zapewniających przeprowadzenie ww. aktywności zgodnie z przepisami.
Operatorzy (oraz pewne podmioty handlowe) muszą złożyć formalne oświadczenie o należytej staranności w systemie informacyjnym UE przed wprowadzeniem produktu na rynek albo jego wywozem.
2. Obowiązek przechowywania i udostępniania dokumentacji
Zbierane informacje, dane i dokumenty muszą być przechowywane przez co najmniej 5 lat od daty wprowadzenia na rynek albo wywozu. W razie kontroli podmioty są zobowiązane udostępnić dokumentację właściwym organom.
3. Obowiązki podmiotów handlowych (traderów)
Podmioty handlowe, które pośredniczą w łańcuchu dostaw (czyli sprzedają produkty już wprowadzane na rynek), mają natomiast obowiązek:
- upewnić się, że produkt był wcześniej objęty należytym dochodzeniem (np. przez importera).
- zbierania informacji o dostawcach i klientach w łańcuchu dostaw.
4. Uproszczenia dla MŚP
Regulacja przewiduje uproszczenie obowiązków sprawozdawczych, w szczególności w odniesieniu do mikroprzedsiębiorstw i małych operatorów podstawowych z krajów o niskim ryzyku. Niezależnie utrzymany zostaje mechanizm śledzenia pochodzenia produktów (robust tracking mechanism), który ma umożliwić namierzenie źródła nieprawidłowości.
Obowiązki organów krajowych – w polskim kontekście
Projekt polskiej ustawy będzie uzupełniał EUDR m.in. w zakresie:
- kontroli przestrzegania przepisów EUDR.
- przyjmowania i weryfikacji oświadczeń o należytej staranności.
- wprowadzania tymczasowych środków, zawieszeń importu/obrotu.
- monitorowania struktury handlu i identyfikacji sytuacji wysokiego ryzyka.
Na ostateczne brzmienie ustawy trzeba jeszcze poczekać.
Wejście w życie
EUDR zacznie obowiązywać już niebawem tj. z końcem 2025 r. Jedynie mikro- i małe przedsiębiorstwa otrzymają dłuższy czas na przygotowanie, bo do grudnia 2026 r.
Wszystkie posty
Konfederacja Lewiatan apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o zmianę projektu rozporządzenia dotyczącego wysokości opłat za wydanie zezwoleń na …
Opis przedmiotu zamówienia jest jednym z kluczowych i najistotniejszych elementów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Dobrze przygotowany opis przedmiotu zamówienia jest …
 
  
 